Van stal naar weide in het voorjaar


Het is intussen alweer voorjaar en de paarden mogen langzaamaan weer het gras op. Tijdens de wintermaanden raakt het maag- darmstelsel van het paard ingesteld op droog ruwvoer. Paardeneigenaren zijn met het oog op het behoud van de gezondheid van hun paarden genoodzaakt het weidemanagement te baseren op basis van het weer en de grasgroei.

Droge stofgehalte (DS) in gras

Gedroogd ruwvoer bevat veel minder vocht dan vers gras. Het drogestofgehalte (vezelgehalte) van ruwvoer is ca. 80%, terwijl het droge stofgehalte van gras maar 14% is. In perioden van het jaar waar het gras in de groei wordt belemmerd is extra aandacht gewenst, bijvoorbeeld droogte door hitte, te weinig water of te lage temperaturen zoals nachtvorst.

Suikergehalte in gras

Gras bevat gemiddeld 10% suiker per kg droge stof, maar in het voorjaar kan dit wel oplopen tot 20%. In het voorjaar kan het gras wel twee keer zoveel suiker bevatten ten opzichte van gras gedurende de rest van het jaar. Hoge suikergehalten zijn vooral gevaarlijk voor paarden met spijsverteringsproblemen en paarden die gevoelig zijn voor suikers, zoals PPID, insulineresistentie, hoefbevangenheid of koliekgevoelige paarden.
Een paard wat de hele winter hooi gevoerd heeft gekregen is dus niet gewend aan grote hoeveelheden niet structurele koolhydraten. In het voorjaar krijgen paarden plotseling de mogelijkheid om een grote hoeveelheid aan zoet en sappig gras te eten. Het spijsverteringstelsel van het paard moet zich ineens aan gaan passen aan een nieuw, suikerrijk rantsoen met weinig vezels. Dit in vergelijking met de hoeveelheid vezels die het hooi bevat. Deze suikers uit gras worden verteerd en zorgen vervolgens voor een acute piek in de bloedsuikerspiegel.

Tips van Stalmanager voor de opbouw van weidegang

  1. Is het voorjaar en wil je je paarden weer op het gras zetten geef ze dan eerst hooi, zodat de paarden niet ineens grote hoeveelheden gras innemen zodra ze op de weide staan.
  2. Tijdindicaties voor een opbouw zijn er nog niet, en voor elk paard en conditie weidegang is dat weer anders. Stalmanager kan je helpen deze opbouw naar de weidegang te maken. Maak een aparte agenda speciaal voor de weidegang (benoem het bijvoorbeeld “Opbouw weidegang”) en zet daarin je planning in voor de aankomende weken. Met deze actie kan je herinneringen instellen en naar eigen voorkeur contacten van stal aan koppelen. Jij en je stalteam zien vanaf wanneer je begonnen bent met de opbouw en hoelang ze er per dag op mogen voor de aankomende weken. Begin bijvoorbeeld met een uur op het gras ter kennismaking en verleng de aankomende 2 weken elke dag de tijd op de wei met bijvoorbeeld een half uur tot een uur te verlengen, pas dit tot zeker 4 weken aan.
  3. Het voerschema in Stalmanager kan aangevuld worden met momenten dat de paarden op het gras staan, aanpassing van aanvullend ruwvoer (hooi, luzerne etc.) en eventueel krachtvoer. Gezien de paarden dus via gras meer energie en voedingsstoffen binnenkrijgen, is het verstandig om na te gaan in hoeverre het andere voer aangepast moet worden. Het risico op overgewicht en hoefbevangenheid neemt toe. Beperk dan het aantal uren op de wei en/of maak gebruik van een graasmasker.
  4. Is je paard gevoelig voor suikers/hoefbevangenheid, wees dan alert op fructaan! Was het bijvoorbeeld de nacht ervoor koud (onder de -5 graden geldt er een fructaan-accumulatie) en schijnt het zonnetje voluit in de ochtend op jouw weide, dan kan het gras in de ochtend meer suikers bevatten. De exacte fructaangehalte is natuurlijk ook afhankelijk van het soort gras, de grondsoort en de beschikbaarheid van voedingsstoffen. Als je nog aan het opbouwen bent, is het verstandiger om ze eerst in de paddock met hooi te zetten en dan bijvoorbeeld vanaf de middag de weide op te laten (of bij hoge fructaangehaltes na 21 uur ’s avonds). Maak ter ondersteuning van je weideopbouw vooral ook gebruik van je eigen inzicht, bouw kennis op ten aanzien van dit onderwerp en maak gebruik van de fructaanindex van Hoefnatuurlijk (onderaan deze pagina)

Team Stalmanager

(Blogtekst: Lucia Leijs- Paard en Welzijn, bron: www.hoefnatuurlijk.nl, foto: Louise Pilgaard)



Geplaatst op , door .